divendres, 16 de març de 2012

Jornada intensiva a l'ESO

Vull aprofitar aquest espai per compartir amb vosaltres la voluntat i l'interès de l'institut d’aconseguir la jornada intensiva per al curs vinent. A hores d’ara sabem que són més de 150 centres a Catalunya que ja l’han demanada. De ben segur que haureu seguit, pels mitjans de comunicació ” http://www.324.cat/video/3977490/50-Instituts-aposten-per-la-jornada-intensiva ", que els instituts de Catalunya, que ja fa anys que reivindiquem aquesta jornada, ens estem mobilitzant per tal que el Departament d’Ensenyament accedeixi atendre la nostra demanda amb la voluntat de millorar les condicions de treball tant del professorat com de l'alumnat. Amb la jornada continuada, els vostres fills podrien compaginar més fàcilment el seu horari lectiu amb l’extraescolar: tindrien més temps per estudiar i fer deures cosa que revertiria en la millora dels seus resultats acadèmics. Amb la col·laboració de pares i alumnes, enguany són cinc els centres pilot que experimenten aquest horari. Voldríem que, en un futur no molt llunyà, aquest horari fos el de tots els instituts de Catalunya, única comunitat de l’Estat en què hi ha jornada partida. Ens agradaria comptar amb el vostre suport en aquest tema tan important per a tots nosaltres.

El professorat de l’INS Seròs no ens hem quedat  pas al marge d’aquesta reivindicació. El divendres 9 de març, en reunió de claustre,  vam aprovar, per unanimitat, demanar la jornada intensiva al Departament perquè estem convençuts que aquesta faria possible tot un seguit de millores com ara :

  • una millora pedagògica, ja que l’atenció es concentra al matí i l’estudiant té temps a  la   tarda per assimilar els coneixements, fer els deures, estudiar, etc.
  •  una millora del clima de centre ja que es reduiria la conflictivitat que se genera a les tardes, en especial al 3r trimestre amb la calor.
  •  estalvi de temps amb la supressió de la franja de menjador.
  •  conciliació d’horaris: els alumnes que fan extraescolars (la majoria) podrien fer-les a partir de les quatre de la tarda, d’aquesta manera podrien arribar abans a casa. Així tindrien més temps per estar amb la família, temps lliure, temps fer els deures i estudiar i per anar a dormir a una hora convenient, etc
  •  millores econòmiques:  estalvi en electricitat i calefacció al centre.
  •  més disponibilitat horària per al centre a l'hora d’organitzar activitats extraescolars i aprofundir en les activitats de les diferents comissions de treball de l'institut: biblioteca, pla de l’esport, escola verda...

La proposta que s’ha fet arribar a Ensenyament per al curs vinent és la de concentrar al matí les activitats lectives a l’ESO,  de manera que es farien 6 hores cada dia, amb dos períodes d’esbarjo de 20 minuts: aproximadament, un a les 11h; i l’altre, a les 13h. El nou marc horari coincidiria amb el de batxillerat.

Esperem que, aquest cop, aquesta vella reivindicació dels centres de secundària de Catalunya pugui acabar essent una realitat.

M. Carme Farré Vilalta
Directora IINS Seròs